Nye indlæg

 
 
 
 

8 trin til at skabe en god kontakt og få samarbejdspartnere.

02-06-2016

Her er 8 trin, som jeg underviser i til at skabe en god kontakt og få nye samarbejdspartnere.

 

1.Skab kontakten

Start med et smil, et hej, og/eller et simpelt spørgsmål som en isbryder. (Hvad er dit navn, hvor bor du, hvor længe har du arbejdet her, du kommer eller går, etc.)

Hvis du ringer til en person, som du kender godt, så vær hurtigt til at fortælle, hvad du har. Ingen smalltalk eller udenomssnak, vær direkte og ærlig.
Spørg dem ikke om at joine dit firma, men spørg om de vil KIGGE på det.
Det vigtigste er at smile og sige hej, og spørg om, hvor er de på vej hen, hvad de hedder etc., for at bryde isen. Derefter er det let at fortsætte.

2. Vær nysgerrig


Er det en person, som du ikke kender, så vær nysgerrig på ham/hende. Når du er nysgerrig, stiller du spørgsmål. Du skal ikke tale om dig selv, om dine produkter eller din virksomhed, men simpelthen stille spørgsmål og lytte. Du skal ikke bekymre dig om, at spørge for meget, du skal vise interesse for personen.
Det skal selvfølgelig ikke være en afhøring eller planlagte spørgsmål, du kommer med, det virker uautentisk og de mister tilliden. Find spørgsmål, der bare dukker op.

3. Vær tilstede

De fleste af os lytter i form af en samtale. Dvs. den anden taler og du lader som om, at du lytter, men faktisk taler du taler selv.
Din underbevidsthed siger måske sådan her:
”Skynd dig og bliv færdig, så jeg kan få min tur. Kom til det punkt ... du tager for lang tid at gøre det. Jeg ved allerede alt om dette. Jeg er ikke enig med dig.”
Du kan måske også finde på at tale højere, for at overdøve den anden person, imens han/hun taler. Det er at respektløst.
Så praktiser at være til stede og lyt aktivt. Døm ikke.

4. Vær oprigtig

Sandheden er god nok, stol på dig selv. Det er også ok, at sige noget forkert, bare vær oprigtig.

Stil spørgsmål igen, men giv også folk tid til at stille spørgsmål til dig, men du skal stille flest.
Når folk spørger dig om dig selv, så svar dem ærligt og direkte. Besvar deres spørgsmål, og hav en god, positiv og stærk attitude, derefter stille du igen spørgsmål, for det drejer sig ikke om dig. Uanset hvad de spørger om, så svar.
Forestil dig at du får et spørgsmål om, hvad du arbejder med. Det er vagt at svare, ”Jeg hjælper folk med at opfylde deres drøm.”, eller ”jeg er en nødsituation pensionerings specialist", så vil de bare spørge igen. Og tilliden forsvinder, fordi du ikke er direkte. Folk hader gåder som svar på deres spørgsmål. Vær ærlig, når det kommer til din NM karriere. Du skal du ikke være så sød og kreativ.
Du kan f.eks. sige, ”Jeg arbejder med NM, ved du hvad det er?” hvis de ikke ved, hvad det er, akn du evt. remse et par andre firmaer op, og du kan straks se, hvis de kan genkende ét af dem.
Og så ti stille et øjeblik, hvis de ikke siger noget, så stil nye spørgsmål.

5. Vær tålmodig

Prøv at åbne folk, isf at lukke dem. Hvis du sørger for at skabe en god kontakt med folk i stedet for at rekrutere eller sælge, vil de få tillid til dig og åbne sig op for dig.

Folk vil fortælle, hvad deres passion er, men som de ikke kan få opfyldt pga dit eller dat – oftest økonomi eller tid. De kan også fortælle dig, hvad deres bekymringer er. Åbne mennesker vil fortælle dig, hvad de vil have mere af i livet, og hvad de ønsker mindre af. Det er din åbning til at tilbyde dem en mulig løsning.
De fleste NM distributører prøver at sælge deres business /produkter alt alt for tidligt. Så find en passende åbning, efter at folk har fortalt om deres bekymringer, hvor du kan fortæller om, hvad du laver og spørge om de vil tage et kig på det.


6. Bed folk om at "tage et kig"

Du skal ikke starte med at fortælle folk, at de skal købe dine produkter eller tilmelde sig din virksomhed. Intet er mere arrogant end selviske sælgere der tror, de ved, hvad der er bedst for andre.

Vi er alle ansvarlige for vores liv, og burde blive hædret i at vi kan tage vores egne beslutninger. Lad folk se. Hjælp folk til at se. Åben dem vs. lukke dem.
Det bedste ved denne måde er, at du kan bygge din liste over dit varme marked. De fleste folk, som vi kontakter, er slet ikke klar i dette øjeblik til at gøre noget andet end de plejer…enten som kunder eller som samarbejdspartnere. Men de kan sandsynligt blive det i fremtiden, HVIS du holder kontakten med dem og respekterer deres måde.


7. Respektér et nej

De fleste mennesker, som vi henvender os til, at ikke er klar til at gøre noget anderledes med det samme, enten som kunder eller samarbejdspartnere. Men de vil sandsynligvis være det i fremtiden, hvis du holde kontakten med dem på en sjov og respektfuld måde.
Et nej betyder ikke for altid, men kun lige nu. Måske har de andre ting, der er vigtige i livet. Hvis de siger nej, så sig, at det er ok, og du vil straks kunne se en forskel i deres kropssprog, de begynder at slappe af. Argumentér ikke med folk, det kan let signalere, at de er forkerte på den og så kommer du ingen vegne.

Men tænk på at nej sigerne kan blive de bedste emner som samarbejdspartnere. Forestil dig at du har en kontakt med et par mennesker hver dag. Det bliver over 700 på et år. Hvis du signer 10% op, enten som kunder eller distributører, vil du også have over 600 mennesker, som VED hvad du laver.
Det er lettere at følge op på disse 600 mennesker, som kan lide dig og har tillid til dig og som ved, hvad du laver, end at få mennesker ind, som du ikke har en forudgående kontakt med.

8. Lån dem en bog som fortæller om NM

De fleste mennesker ved slet ikke, hvad NM handler om. De har måske hørt nogle rygter om dårlige sælgere, der presser, pyramide osv. Det er en rigtig god idé at give dem en bog, som de kan læse i, INDEN du går videre med dem og bruger alt for meget tid. 
En god bog, som er på dansk, er 45 sekunders præsentationen, som fortæller på en meget god og visuel måde, hvad NM er. Det er virkelig en øjenåbner for mange, og der er en tendens til at flere siger ja, efter at de har læst den. 
-Find en åbning og det rette tidspunkt, hvor du kan bringe en bog om NM på banen. Hiv bogen frem og sig, ”jeg læser selv denne bog, som lærer mig om forretingsmodellen. ”
-Fortæl hvad bogen handler om, og hvad den kan gøre for dem - det er en bog, som kan vise dem, hvordan de kan løse deres problemer eller få opfyldt deres passion.
Hvis folk vil tjene flere penge, så gæt på, hvad folks indkomst er og sig af de kan tjene xx kr (ca. 1/3 af deres indkomst. ) ----Når du har fortalt, hvad bogen handler om, så sig ”hvis det kunne blive virkeligt, ville du så læse den?”
”Dette er mit eksemplar, hvis du vil læse i den i løbet af et par dage, så vil jeg gerne låne dig min bog”
De vil se helt anderledes på din business. Det er meget lettere at følge op på dem, når de har læst en bog isf at du skal invitere og jage dem. Folk bliver mere motiverede, og bogen er et skridt på vejen til, at de vil se på præsentationen.
-Aftal et tidspunkt, hvor du ringer til dem efter, at de har læst bogen. 50% vil ikke læse den og 50% vil i det mindste have kigget i den.
-Spørg, hvad de synes om den. De vil fortælle om de kan li den eller ej, og du vil lære mere om dem og respekter, hvad de siger. Du kan evt. spørge om de har flere spørgsmål.
Det bedste ved denne tilgang er at du vil bygge en liste på dit varme marked.

NM = Network Marketing


Kommentarer

Der er ingen kommentarer til dette indlæg

Skriv en kommentar

Bedste netværkshilsner
 
 
Susanne Preisler
 
 
 
 
www.happypromind.dk | CVR: 27810691